2015. július 15., szerda

Ez is előkerült.:-)



 Voltam vagy 18 éves amikor ezt a vizsga munkát csináltam. Ha csak nagyjából is de ahogy számoltam, 
sacper kábé 25-30 ezer kalapács ütés. És ebbe a felhúzás  és vissza hajlítás nem is szerepel. A kordir drót felrakása,  forrasztása  a lábak kialakítása, csiszolás
reszelés...sorolni sem kevés.Ami érdekes benne hogy a hátsó oldalán minden egyes kalapács ütés látható.
Kár hogy a másik példányomat amelyiket meg is cizelláltam, eladtam egy kedves vevőnek.
El sem hiszem hogy már ötven éve készült. :-)
Bárcsak rajtam látszana ennyire az idő vasfoga. :-)
De végül is csak azért mutattam meg mert vettem a bátorságot és tegnap említést tettem róla.
Nem hinném hogy ez bárkinek olyan érdekes lenne. Így aztán gondoltam egyet és az előkerült régi pénzverős képekből mutatok párat hogy miket is csináltam hajdanán.


















Ezek már azok vagy a hasonló tárgyak amiket régen készítettünk.




 Egy ilyen tál elkészítése ezüstből régen úgy 150 munka óra volt.
Ennek anyagára ma úgy 700 ezer forint lenne. A munka bérével együtt több mint egy millió forintba kerülne.
Aligha mondok hülyeséget ha azt állítom hogy ma ebben az országban alig egy tucatnyi ember van aki képes lenne ezt megcsinálni.:-)



 A kedvenc csokoládés kanna amit valamikor mi is készítettünk. Csavart mintájával nem kis feladat volt megküzdeni. Nem kevés cizellálni való volt rajta.



 Házi füstölő :-)



 Na és érdekességképpen. Körülbelül 50-70 különböző kalapács és legalább ennyi sőt több formavas
(Fából készültekről már nem is beszélek) volt az amivel dolgoztunk.



És legvégül hogy legyen fogalma annak akit érdekel hogy hogyan miként cizelláltunk.
Nagymamáink réz habverő üstje bánta ha a csemete cizellálni akart. Na és persze némi szurok amelybe bele ágyaztuk a tárgyat hol az egyik felét hol a másikat! :-)



Volt hasonló edény amely alatt ezüstből készült spiritusz égő is volt mint ennek itt! :-)









Na ennyi! Mielőtt még halálra untatnék bárkit ezekkel a szakmai  dolgokkal.

Nekem jól esett egy kicsit vissza emlékezni a Pénzverős éveimre.






6 megjegyzés:

Katici írta...

Azta! Csodás dolgok ezek!
Szóval, a pénzverőben nemcsak pénzt meg érméket vertek. :)
Micsoda precizitás meg türelem kellhet egy-egy ilyen darab elkészítéséhez.

N.R. írta...


Bizony azok! És néhány évvel ezelőtt ki gondolta volna hogy ez a csodálatos szakma egyszer csak eltűnik. :-(

chanson írta...

Milyen szépek! A vizsgamunkád is! Szeretem az ilyen dolgokat. :-)

N.R. írta...


Bizony néha sóvárgok ilyen munka után. Minden egyes mozdulat és munka folyamat bennem van még ma is. :-)

pipulka írta...

Nagyon klassz lehetett ott dolgozni, irtó munkás dolgokat készítettetek. Ehhez aztán kellett türelem.

N.R. írta...


Hogy mennyire türelmes vagyok az valahol még nyomokban fellelhető bennem.
Néha magam is csodálkozom hogy valahol még él bennem, és nem csak a munkában. Ha nem hajtott volna a kíváncsiság az új lehetőségek után, lehet onnan mentem volna nyugdíjba. :-) Bár még utána is évekig dolgoztam a szakmámban.