2016. augusztus 22., hétfő

Közel 40 év után...

Előkerült ez a páratlan műszaki emlék. Bár néha itt ott hallottam felőle, mindig üldözött a kíváncsiság vajon mi lett vele. Közel egy évig volt szerencsém dolgozni rajta. Élmény volt. Már csak azért is mert többek közt a Várhegy és a palota épületét magam készítettem.
Még ebben az épületben kezdtük el a munkálatokat. Az épület a Város ligetben található az Olaf Palme sétányon, régen Népstadion út volt.

A Bálna

"A maga nemében páratlan műszaki emléknek ad otthont a Bálna – a Budapestről készült méret arányos makettnek – a Budapest Makettnek. Aki ide ellátogat, az megcsodálhatja a főváros belső magját madár távlatból. A Dunát a Várat a belvárost, ugyanis a január 23-án megnyílt kiállításon már felújított formában tárul a látvány a közönség elé. A kiállítás nyitva tartása megegyezik a Bálna nyitva tartási idejével.
A Budapest Makett története:
Az Ötletadó
A neves magyar építész-várostervező Polónyi Károly, akit 1965-ben a Nemzetközi Építész Szövetség (UIA)Abercrombie-díjjal is elismert - s a Balatoni Regionális Tervet készítő team tagja volt – nevéhez fűződik az ötlet. Polónyi a hatvanas-hetvenes években Afrika fiatal államaiban élt, ahol ugyancsak várostervezéssel foglalkozott, ám eközben egy rövid időre, 1969-től 1974-ig hazatért, s a Fővárosi Tanács Városrendezési Főosztályának vezetőjeként az elsők között kezdeményezte, hogy Budapest - hasonlóan a kor haladó nagyvárosaihoz – a városrendezési és városfejlesztési elképzelések illusztrálására hozzon létre egy város makettet.
A megvalósulás
Az ötlet megvalósítására a hetvenes évek derekán kerülhetett sor. 1976-tól kezdte meg az akkori Képzőművészeti Kivitelező Vállalat Modellező Üzeme a Főváros belső kerületeit ábrázoló modell elkészítését. Léptéke egy az ötszázhoz. Eza méret megfelelőnek látszott ugyanis arra, hogy releváns építészeti információkat is megjelenítsen, miközben átfogó képet adjona város szövetéről.
A fából készült modell alaplemeze amerikai furnérlemezből, az utak, a terek és a Duna fenyő furnérból, míg az épületek amerikai (fekete) diófából készültek. A budai oldal hegyei pedig tömör fenyővel vannak kitöltve. Közel 180, 80 x 120 centiméteres raszter készült el. A teljes modell mérete közel a 180 négyzetméter. A Bálnában működő nyitott restaurátor műhelyben a teljes modell megújításával párhuzamosan ennek körülbelül egyharmada látható az állandó kiállításon."














Az elmúlt évtizedek tapasztalatai fényében a választott lépték nem könnyíti meg a tulajdonos Főváros dolgát: bár az építészeti tömegek, térfalak valóban jól érzékelhetőek, a túl nagyra nőtt modell elhelyezése, mozgatása, utaztatása nehézkes. Mostanáig nem is volt rá mód, hogy legalább egy jelentősebb részlet állandóan ki legyen állítva: a teljes terepasztal bemutatásához egy nagyságrendileg 15 x 20 méteres, az érzékeny faanyag miatt megfelelő mikroklímával rendelkező állandó kiállítótér szükséges. Így az elmúlt húsz évben kevesebb, mint öt alkalommal láthatta a nagyközönség a modell részleteit: 1994-ben és 1996-ban a Központi Városháza akkor még rendezvénytérként működő dísztermében volt kiállítva, itt azonban ma a Fővárosi Közgyűlés ülésezik, amióta átköltözött a Váci utcai Új városháza nagyterméből. 2010-ben a Műegyetem központi aulájában állt néhány napig, az Urbanisztika tanszék alkotóhetének médiumaként.
A jelen
Budapest Főváros Főpolgármesteri Hivatalának Városépítési FőosztályaFinta Sándor budapesti főépítész vezetésével évek óta szeretné rendezni a Budapest Modell helyzetét, megnyugtatóan biztosítani a jövőjét ennek a maga nemében páratlan műszaki emléknek. 2013 őszén, a Bálna Budapest megnyitásával végre lehetőség nyílt rá, hogy a Modellt méltó helyszínen mutassuk be. Az épület megnyitását követően a raszterek több mint háromnegyede látható volt az első emeleti rendezvényteremben, majd a jelenlegi terembe történt átszállítást követően megindulhatott a komplex felmérés és helyreállítás. A több mint fél éve zajló munkák során először elkészült az alkotás részletes, digitális katasztere, majd megkezdődött az elemek felületének megtisztítása a több évtizedes, porral kevert viaszrétegtől, és korszerű, új felületkezelés felvitele.


 modell léptéke: M 1:500
modell anyaga: DIÓ FURNÉR / FENYŐ FURNÉR / FEKETE DIÓ
építés: 1976-tól
tulajdonos: BUDAPEST FŐVÁROS ÖNKORMÁNYZATA
kezelő: BFFH VÁROSÉPÍTÉSI FŐOSZTÁLY
modellezés 1990 előtt: KÉPZŐMŰVÉSZETI KIVITELEZŐ VÁLLALAT



Nagyon nagyon régi képek az internetről.
A baloldali részen voltak a modellezők műtermei, jobb oldalon meg a kőszobrászoké.









2 megjegyzés:

aranyos fodorka írta...

Lehet szégyellnem kéne ? Én erről nem is hallottam. De az azért jó hír, hogy nem valamelyik szemétégető telepen végezte. Néha arra gondolok, van még remény, még ha aprócska is...

N.R. írta...

Miért is kéne szégyellned? :-)
Soha nem volt ennek akkora sajtó híre. Inkább szakmai berkekben volt ismerős. Nemrég ismertem meg egy építészt akivel épp ez a modell ébresztett rá minket arra, hogy vannak közös ismerőseink a szakmában.
Ami a modellt illeti, nagyon jó dolog volt ez, de sajnos hosszú éveken át nem volt hely ahol kiállíthatták volna. Mivel műszaki értéke nagy volt, őrizgették. A Bálna megnyitásával csillant fel a remény!
Remény meg mindig van. Persze vannak kivételek.